DEVAM: 26. Çocuğa
Namaz Kılma Emri Ne Zaman Verilir?
حَدَّثَنَا
مُؤَمَّلُ
بْنُ هِشَامٍ
يَعْنِي
الْيَشْكُرِيَّ
حَدَّثَنَا
إِسْمَعِيلُ
عَنْ
سَوَّارٍ
أَبِي
حَمْزَةَ
قَالَ أَبُو
دَاوُد
وَهُوَ
سَوَّارُ
بْنُ دَاوُدَ
أَبُو
حَمْزَةَ
الْمُزَنِيُّ
الصَّيْرَفِيُّ
عَنْ عَمْرِو
بْنِ شُعَيْبٍ
عَنْ أَبِيهِ
عَنْ جَدِّهِ
قَالَ قَالَ
رَسُولُ
اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
مُرُوا
أَوْلَادَكُمْ
بِالصَّلَاةِ
وَهُمْ
أَبْنَاءُ
سَبْعِ
سِنِينَ وَاضْرِبُوهُمْ
عَلَيْهَا
وَهُمْ
أَبْنَاءُ
عَشْرٍ
وَفَرِّقُوا
بَيْنَهُمْ
فِي
الْمَضَاجِعِ
Amr b. Şuayb babası
vasıtası ile dedesinden Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in şöyle
buyurduğunu rivayet etmiştir: “Çocuklarınıza, yedi yaşına geldiklerinde namaz
kılmalarını emrediniz. On yaşına geldiklerinde kılmazlarsa dövünüz ve
yataklarını ayırınız"
Diğer tahric: Ahmed b.
Hanbel, II, 180, 187.
AÇIKLAMA: Bu hadis-i şerifte öncekinden fazla olarak,
çocukların yataklarının ayrılması da emredilmektedir. Bu emri ifade eden
cümlenin "on yaşına gelince dövünüz" cümlesine atfedilmesi mümkün
olduğu gibi, "Yedi yaşında iken namaz kılmalarını emrediniz"
cümlesine atfedilmesi de mümkündür. Birinci takdire göre, çocuklar on yaşına
geldiklerinde, ikinci takdire göre ise, yedi yaşına geldiklerinde yataklarının
ayırılması gerekir. On yaş buluğ çağına daha yakın olduğu için çocukların
şehvetleri artar ve kötü durumların ortaya çıkmasından korkulur. Bu bakımdan
atfın "on yaşına geldiklerinde dövünüz" cümlesine olması daha
isabetli olsa gerektir. Buna göre cümlenin manası "on yaşına
geldiklerinde namazı kılmazlarsa dövünüz ve yataklarını da ayırınız"
şeklinde olacaktır. Ne var ki, Bezzar'ın yaptığı bir rivayet, ikinci takdiri
destekler mahiyettedir.
Çocukların
aralarını ayırmış olmak için her birinin ayrı elbise giymiş olmaları kafidir,
yorganlarının ayrı olması şart değildir. Ancak en güzeli her birini ayrı
yataklara yatırmaktır.
Malikîler
"Çocukların biri birlerine sarılmaları, lezzet kastı ile de olsa
aralarında bir Örtü olunca mekruhtur. Çünkü onlarda lezzet yok
hükmündedir" derler.
Çocukların
velisi, onların lezzet kastı ile biri birlerine sarıldıklarını öğrenir de buna
ses çıkarmazsa haram işlemiş olur. Çünkü onları ıslah velinin vazifesidir.
Baliğ
olanların, arada örtü yokken biri birlerine sarılmaları, lezzet kastı ile
olsun olmasın haramdır. Aralarında örtü varsa, lezzet kastı ile olursa
haramdır. Lezzet kastı yoksa haram değildir.
Her
ne kadar, uygun olan ayrı yataklarda yatırmak ise de, zaruretden dolayı
yataklarını ayıramayıp aynı yatakta bir kaç çocuğu yatırmak mecburiyetinde
kalınırsa (şehvet duygusu olmadan) onları pijamaları ile bir arada
yatırmalarında mahzur yoktur.